Kuinka opettajan kanssa toimitaan? - Käytännön vinkkejä huoltajalle


Toimiessani opettajana minulla oli etuoikeus työskennellä fiksujen ja osaavien kollegoiden kanssa suomalaisen nuorison parhaaksi, sivistyksen valoa kansan keskuuteen levittäen. Opettajat ovat keskimäärin mahtavaa porukkaa. Monitaitoisia ja työhönsä suurella innolla suhtautuvia, melko kummallisen huumorintajun omaavia sivistyneitä ihmisiä. Kuitenkin myös opettajilla on heikkouksia ja outouksia, joista tahdon nyt teitä normaaleja ihmisiä varoitella. Samalla haluan kertoa teille joitakin opettajan työn erikoisuuksia, jotka tiedostamalla osaatte ehkä toimia lapsenne tai nuorenne opettajan kanssa helpommin ja jouhevammin. Osa, tai ehkä kaikki, esimerkkitilanteista saattavat olla poimintoja oikeasta elämästä.



  1. Opettajan työ on oikeasti kiireistä. Normaalitilanteessa sinun lapsesi lisäksi opettajalta kysyy neuvoa, kiukuttelee tai kuuntelee huonosti keskimäärin kymmenkunta muutakin oppilasta. Ja kun näiden kymmenen asiat on selvitetty, toisella kymmellä on jotain muuta asiaa. Samaan aikaan pitäisi neuvoa kollegalle pilvipalvelun käyttöä ja huolehtia koulutuksessa olevan työparin luokasta. Koska sijaisia ei saa ottaa. 
  2. Wilma-viestintä. Kun luet opettajan Wilma-viestejä, kannattaa huomioida, että ne on kirjoitettu joko tällaisen edellä kuvatun tilanteen keskellä, tai sitten oppituntien jälkeen. Oppitunneilla kuiviin puristetun mielen tuotokset eivät ehkä ole terävimmillään kello 15 aikaan iltapäivällä. Voi olla myös niin, että kesken viestin kirjoittamisen tullut keskeytys, esimerkiksi oksennuksen siivoaminen käytävältä, on aiheuttanut uloskirjautumisen ohjelmasta ja viestin katoamisen. Viestiä uudelleen kirjoitettaessa sen laatu saattaa hieman kärsiä.
  3. Välitunti on yllättävän lyhyt. Se perinteinen 15 minuuttia saattaa kuulostaa melko pitkälle ajalle laittaa oppilaat pihalle, tehdä valmistelut seuraavalle oppitunnille, juoda kahvit, virkistäytyä muiden aikuisten seurassa, käydä toiletissa, kävellä luokkaan toiselle puolelle koulua, avata jumittava tietokone ja vastata sinun Wilma-viestiisi. Jos lapsesi sanoo, että “ope on koko ajan myöhässä”, se saattaa johtua siitä, ettei ope ole Usain Bolt. Eikä koulun käytävillä saa muuten edes juosta, eli siitäkään ei olisi hyötyä. 
  4. Ihmisen ja yleensä myös opettajan normaali työmuistin kapasiteetti on noin 4-7 yksikköä. Opettaja ei siis välttämättä jätä tahallaan tai laiskuuttaan kertomatta lapsellesi päivän aikana tapahtuneesta kaatumisesta ja hänelle rumasti sanotusta sanasta. Hän ei välttämättä vain muista koko tilannetta, kun samaan aikaan pitäisi muistaa myös kymmenen muun oppilaan vastaavat tilanteet, hammaslääkäriajat ja ________ (voit keksiä tähän ihan mitä tahansa ja se pitää todennäköisesti paikkansa.). Tämä tosiseikka kannattaa muistaa, ennen kuin laitat vihaisen viestin suoraan rehtorille ja sivistystoimenjohtajalle. 
  5. Lapset ovat ihania ja suloisia, samoin teinit. He ovat myös ihmisiä ja omaavat monia inhimillisiä piirteitä. Tämä on syytä pitää mielessä, kun asioi opettajan kanssa. Lapsi saattaa joskus puhua asioita omaksi edukseen. Opettajalla taas on virkavelvollisuudeksi kutsuttu lakisääteinen pakko toimia mahdollisimman tarkkaan pykälien mukaan.
  6. Hyvin monet opettajat pitävät suklaasta, kahvista ja teestä. Tai ainakin harva heistä pahastuu, jos jotain tuon tapaista löytävät työpöydältään.
  7. Koulutuksesta ja koulujen resursseista on leikattu paljon. Samalla koulun arkeen on tullut useita muutoksia. Koulu ei ole enää se sama koulu, joka se oli sinun ajan kultaamissa muistoissasi. Karttakepillä lyöminen ei ole nykyisin enää sallittu tapa saada luokkaa hiljaiseksi. Eivätkä jälki-istunto ja armeijatyylinen huutaminen tehoa oppilaisiin tutkimustenkaan mukaan. Näitä ei siis kannata ehdottaa arviointikeskustelussa ja oppilaan kuullen uusiksi toimintamalleiksi.
  8. Opettaja yleensä kertoo, jos haluaa henkilökohtaiseen Whatsappiinsa kysymyksen läksyistä perjantai-iltana. Tai ylipäätään milloinkaan.
  9. Järisyttävän suuresta palkastaan huolimatta opettajat eivät käytä kaikkea vapaa-aikaansa työasioiden miettimiseen. Heillä saattaa olla jopa vapaa-ajan harrastuksia. Siis muitakin kuin vessapaperirullien ja maitopurkkien hamstraaminen kuvistöitä varten.
  10. Yleisesti ottaen opettajat tykkäävät kuulla positiivista palautetta työstään ja ovat sen myös ansainneet. 

Kommentit

Suositut tekstit